Rusija lansirala novi medijski projekt - Sputnik

Izvor: Aleksej Filipov / RIA Novosti

Izvor: Aleksej Filipov / RIA Novosti

Međunarodna informacijska agencija Russia Today je 10. studenog predstavila svoj novi medijski projekt za inozemnu javnost - Sputnik. Sputnik je međunarodna informacijska mreža koja svoj sadržaj neće proizvoditi u Moskvi, nego u različitim gradovima svijeta. Generalni direktor MIA Russia Today Dmitrij Kiseljov izjavio je kako je cilj projekta "predstaviti svjetskoj javnosti alternativni pogled na svjetske događaje, koji nije formiran pod utjecajem zapadnih masovnsih medija". Strani mediji Sputnik vide kao jedan od pokušaja Kremlja, poduzetih početkom ukrajinske krize, da moderniziraju i prošire svoj propagandni aparat.

Međunarodni multimedijalni projekt Sputnik činit će informacijska agencija, Internet stranica Sputniknews.com, press-centar i mreža radio-postaja koje će emitirati program na 30 jezika iz 34 zemlje svijeta. Glavna karakteristika novog informacijskog medijskog projekta za inozemstvo, prema riječima njegovih kreatora, bit će to da se sadržaj neće proizvoditi u Moskvi, nego na lokacijama gdje se događaji odvijaju. Dopisništva Sputnika već su osnovana u 17 zemalja na postsovjetskom prostoru. Radio Sputnik je 11. studenog započeo s emitiranjem u Gruziji.

Kako je sovjetski tisak izbjegavao pisati o padu Berlinskog zida
Svjetski tisak je 9. studenog 1989. objavio informaciju o rušenju zida, koji je dijelio Berlin na zapadni i istočni dio. Kako god to zvučalo čudno, tisak SSSR-a prešutio je taj događaj. Sovjetski ljudi su tih dana mogli saznati o padu samo preko glasina ili polunagovještaja, koji su se ipak ''probijali'' kroz glavni tisak.

Sputnik objedinjuje desetine sajtova, a koristit  će i kapacitete radio-tvrtke Glas Rusije, koja je počevši od 1929. emitirala program za inozemstvo o životu u Rusiji, a rasformirana je u prosincu 2013. ukazom ruskog predsjednika "O mjerama za povećanje učinkovitosti djelatnosti državnih medija". Na temelju iste odluke likvidirana je Ruska informacijska agencija Novosti, najveća međunarodna informacijska agencija, osnovana 1941., koja je svjetske i ruske medije opskrbljivala operativnim informacijama o Rusiji. Umjesto nje je osnovana Međunarodna informacijska agencija Russia Today.

MIA Russia Today počela je s radom u prosincu 2013. Agencija ima za cilj stranoj javnosti predstaviti ne samo i ne u toliko mjeri vijesti o Rusiji, koliko o međunarodnim događajima izvještavati uzimajući u obzir rusku točku gledišta. Na čelu agencije je novinar koji se bavi sferom međunarodnih odnosa Dmitrij Kiseljov, a glavna urednica je Margarita Simonjan. Zapadni mediji Kiseljova i Simonjan opisuju kao glavne propagandne stručnjake Kremlja.

Objašnjavajući misiju MIA Russia Today Kiseljov ističe: "Agencija ima za cilj ponovno uspostaviti pravedan odnos prema Rusiji kao značajnoj zemlji svijeta s dobrim namjerama." O novom medijskom projektu Sputnik Simonjan je rekla: "Nova medijska agencija ponudit će analitičke emisije, razgovore sa stručnjacima i zabavni program sa specifičnim izborom tema i kutom promatranja, a prije svega - s drugačijim shvaćanjem svijeta".


RT - antizapadno glasilo Moskve

Glavni resurs MIA Russia Today je dvadesetčetverosatni informacijski TV kanal RT, koji se emitira iz Moskve u više od 100 zemalja svijeta na engleskom, arapskom i španjolskom jeziku i koji je dostupan za 700 milijuna gledatelja. U Washingtonu i Londonu ova TV stanica ima svoje vlastite studije, odakle emitira program. Kanal je više puta nominiran za međunarodne nagrade u području novinarstva. Međutim, odnos prema njemu u međunarodnom novinarstvu nije jednoznačan. RT se često uspoređuje sa zapadnim tabloidima i više puta je optužen za neobjektivno izvještavanje o međunarodnim događajima. Tako je 10. studenog britanska medijska regulativna agencija Ofcom optužila RT da "pristrano izvještava o događajima u Ukrajini i zastupa isključivo poziciju ruskih vlasti". Margarita Simonjan je odbacila ove optužbe i izjavila da u njima vidi "pokušaj utjecaja na uređivačku politiku kanala".

Russia Today postao dostupan svim građanima Argentine
Rusija i Argentina još više su se približile jedna drugoj: predsjednici ovih zemalja dali su znak za početak emitiranja ruske televizije RT (raniji naziv "Russia Today") u južnoameričkoj državi.

Neki strani analitičari su ukidanje radio-stanice Glas Rusije i Informacijske agencija RIA Novosti uz istodobno osnivanje MIA Russia Today, koja objedinjuje različite ruske medijske resurse, protumačili kao pokušaj Kremlja da Rusiju pozicionira kao glavni antiamerički glas. To je u Europi izazvalo diskusiju o tome da li treba obnoviti emitiranje ruskog programa na stranim jezicima, s obzirom da je ovaj program, bar se tako činilo generaciji 1990-ih, s okončanjem Hladnog rata izgubio na aktualnosti.


TASS je prvi

Najstarija državna informacijska agencija, koja u Rusiji djeluje od 1904., je Informacijska agencija TASS. Tijekom Drugog svjetskog rata u agenciji TASS je osnovana specijalna Frontovska redakcija. Mnogi dopisnici agencije su izvještavali iz prvih borbenih redova.

Agencija je 1992. promijenila ime u ITAR-TASS, ali je u rujnu 2014. u procesu ponovnog brendiranja vratila raniji povijesni naziv TASS. Agencija pokriva rusku i međunarodnu tematiku i posjeduje vrlo razgranatu mrežu dopisnika u 70 regionalnih centara i dopisništava u Rusiji i u 63 zemlje svijeta. Medijski sadržaj agencija TASS dostupan je na 6 jezika: ruskom, engleskom, francuskom, njemačkom, španjolskom i arapskom. Foto-arhiv agencije raspolaže s nekoliko milijuna fotografija i foto-negativa.


"Propaganda u medijima je sinonim za loše novinarstvo"

Veliki ruski medijski resurs predstavlja i međunarodni projekt lista Rossijskaja gazeta "Russia Beyond the Headlines" (RBTH) koji postoji od 2007. RBTH ima za cilj povećati rusko prisustvo u stranim medijima objavljivanjem tiskanih priloga u 23 zemlje, koji se distribuiraju kao dodaci u vodećim svjetskim listovima. Ovaj resurs se razlikuje od drugih po tome što strane čitatelje informira ne samo o ruskim problemima, o povijesti, kulturi, tradiciji, turizmu, nego i o međunarodnim događajima u kojima Rusija sudjeluje. Osnovni princip rada je orijentacija prema standardima, načelima i tradicijama kvalitetnog novinarstva u zemljama u kojima se dodatak objavljuje. Preko 70% publikacija čine originalni materijali, a ostatak se preuzima od vodećih ruskih medija, prevodi se i prilagođava standardima partnerskih listova. Izdavač RBTH-a Evgenij Abov kaže: "Materijali ruskih tiskanih medija rijetko se prenose u stranoj štampi, jer novinarske tradicije u Rusiji i u inozemstvu se razlikuju. Tijekom zajedničkog rada sa stranim partnerima, koji su se u početku pribojavali da će doći do pristranog izvještavanja, uspjeli smo ih uvjeriti da je propaganda samo sinonim za loše novinarstvo. Mi, RBTH, govorimo o Rusiji na jeziku kvalitetnog novinarstva, koje ne dozvoljava zastupanje samo jedne pozicija, i ignoriranje drugih stavova i točki gledišta."

Prilog RBTH se objavljuje u 23 zemlje u obliku podlistka u 29 utjecajnih stranih listova, među kojima su New York Times, Wall Street Journal i Washington Post u SAD-u, Figaro u Francuskoj, Handelsblatt u Njemačkoj, Republicca u Italiji, Pais u Španjolskoj i Global Times u Kini. RBTH također održava 20 sajtova na 16 jezika.